maandag 3 augustus 2009

Dag 63 Van Nasbinals naar Saint-Chely-d'Aubrac (17 km)

De koeien staan met hun kont naar de wind. En naar de regen. Het is guur en mistig. Maar een graad of 7/8. We passeren de koeien op korte afstand als we over de uitgestrekte glooiende weiden lopen. Over de pas van Aubrac. Op ruim 1300 meter. Het hoogste punt voor de Pyreneeen. Het is goed opletten. Onze route is bezaaid met verse koeienvlaaien. Op de top sta ik even stil om een foto te maken. Met mijn rug naar regen en wind. Met stramme vingers van de kou berg ik het toestel weer op. Althans dat denk ik. Vijfhonderd meter verder bereiken we Aubrac. Op afstand een prachtig dorpje. Wil weer een foto maken, maar het toestel is zoek. Verloren. Heb het tussen mijn broekzak en regenbroek laten glijden. Weg dus. Terug om te zoeken. Vlak bij de plek waar ik de laatste foto maakte komt een Frans stel me tegemoet. Ze zien me zoeken. Met een brede glimlach tovert hij mijn toestel uit zijn zak. Die morgen had ik het in een plastic zakje gedaan. Dat was vies en nat. Maar het toestel functioneert nog. Gelukkig, want alle foto's van onze reis dit jaar staan er op. Vanavond direct In de laptop van Marja laden! Aubrac is een klein prachtig bergdorpje. We pauzeren er even. Als we weer doortrekken valt het op dat er zoveel mensen op de mis afkomen. Later horen we dat Marja en Diny er ook waren. En het was heel mooi en indrukwekkend. Dertig jonge nonnen en twintig jonge monikken verzorgen ontroerende koorzang. Een bont gezelschap is er aanwezig. Pelgrims, vakantiegangers en autochtonen uit de verre omtrek. Voor de Eucharistieviering gaan alle nonnen en monikken de kerk in en wensen iedere aanwezige 'De vrede van Christus'. Aubrac behoort tot de meest indrukwekkende bergpassen op de pelgrimsweg naar het graf van de apostel Jacobus in Santiago de Compostela. Het is inderdaad de mooiste etappe tot nu toe. Werkelijk schitterend ondanks het gure weer van vandaag. De afdaling naar Saint-Chely is een stuk minder mooi. We dalen ruim 500 meter. Over een goed begaanbaar pad. 2 meter breed. Ze liepen een stuk voor ons maar staan nu stil. Een (ander) Frans stel. Vermoedelijk stadsmensen. Ik zie direct de oorzaak. Een kolossale stier staat op zijn gemak te grazen. Op ons pad. Ik loop door. Twee meter voor ik bij hem ben draait hij zich om en loopt voor me uit. Ik moet hem nog zo'n 100 meter verder drijven. Dan is hij weer van ons pad af. In Saint-Chely is een dorpsfeest gaande. Samen met onze vrouwen proeven we nog even van de sfeer. Het weer is inmiddels ook een stuk beter. Droog en half bewolkt. Nog wel wat fris. We kamperen nog in Nasbinals. Morgen worden we in Saint-Chely afgezet. En verkassen de dames naar het eindpunt van die etappe. 22 kilometer verder in Espalion.

Totaal na 57 etappes: 1.398 kilometer

3 opmerkingen:

Bie zei

Hallo broers

Wat schieten jullie goed op zeg, helemaal op schema ?

Ook Charles is z'n fototoestel kwijt gespeeld op een regendag. Maar hij had minder geluk en niet terug gevonden. Wel nog een filmpje met 36 foto's naar mij thuis gestuurd. Hij heeft nu ook een digitaaltje. Hij heeft z'n tocht moeten aanpassen, weer een tendenitis aan z'n voet. Hij verplaatst zich nu met openbaar vervoer en doet wandelingen zonder zware rugzak. Succes nog en een veilige tocht.
Bie

Gerdine zei

wij hadden het hier warmer in dit kikkerlandje.
Ben een heel eind met de video van mark de korte versie is af de lange duurt nog even want Studio ligt dwars. Jullie schieten lekker op zeg, gezellig nu de dames er ook zijn ben benieuwd naar de verhalen en foto's van Marja.
groetjes en tot zondag de sms.

Unknown zei

Hoi zwagers,

Heeft Sint Jacob weer over jullie schouder meegekeken! Die camera was anders nooit teruggekomen.
(zo heeft hij ons ook weer aan onze kaart geholpen)
Het lijkt erop, dat jullie inderdaad voorspoedig onderweg zijn. Wat een heerlijke belevenissen.

Ultreia maar weer,

Han