maandag 10 augustus 2009

Dag 71 Van Varaire naar Cahors (32 km)

Met een droef gevoel vervolgen we onze reis. Een lange etappe over stenige paden. Ik krijg er weinig van mee. De gedachten tollen door mijn hoofd. Onderweg ontmoeten we een Duits stel. Zij (Suzanne) lerares op een middelbare school in Hamburg. Lange tijd adjunct-directeur geweest. Dat heeft ze ruim tien jaar gedaan. Nu kiest ze er voor om weer lerares te zijn. Haar man (Torsten) is een voormalig Duits bokskampioen. Een prettige, vriendelijke, aardige man. 16 Jaar geleden is hij door een auto aangereden. Na een lange coma is hij gedeeltelijk hersteld. Zijn linkerkant is deels verlamd. Meer dan een uur loop ik met haar samen. We praten over elkaars leven en ervaringen. Het is heerlijk om de troostende nabijheid van een ander te ervaren.
Paul belt. Hij heeft het nieuws ook vernomen. Is er natuurlijk erg van geschrokken. Hij komt ook naar huis. Vandaag onderbreek ik mijn pelgrimsreis. Mijn voeten staan nu stil. Woensdagavond zijn we thuis. Morgen moeten nog diverse zaken geregeld worden. Daarna hervat Han de reis. Ik sluit dan enkele etappes verder weer aan. Vermoedelijk op zondag of maandag a.s. Dan hervat ik mijn dagelijkse verslagen. Nu past alleen stilte....
Vandaag heb ik de hele dag een Taizelied in mijn hoofd. 'Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft, vuur dat nooit meer dooft. Als alles duister is...'
Bij aankomst in Cahors gaan we gelijk naar de Kathedraal. Ik ontsteek een kaars. Deze kaars blijft voor altijd branden. En ik sta stil...
Totaal na 65 etappes: 1.603 km

1 opmerking:

Ada zei

Het lied van de cantorij ontroert me in hoge mate, maar is het enige passende op dit moment. Ada