donderdag 27 augustus 2009

Dag 82 Van Ostabat naar St-Jean-Pied-de-Port (22 km)

Het is een prachtige dag. Met een mooie route. In een lange stoet trekken de pelgrims naar St-Jean. Voor ons de derde belangrijke mijlpaal. Via de Jacobspoort betreden de pelgrims de stad. We staan daarmee onmiddellijk in wat deel uitmaakt van het historische centrum. Het is er direct druk en toeristisch.
Ons verblijf ligt kort na de Jacobspoort. Naast het druk bezochte bureau voor pelgrims. En het is er werkelijk druk. Een drietal vrijwilligers ontvangt de honderden pelgrims. Plaatsen een stempel in de pelgrimspas en geven advies over de Spaanse route. Veel van de pelgrims hebben we nog nooit gezien. Hebben ook nog hele schone kleren. Die zullen hier wel starten. We bekijken ze wat meewarig. Wij hebben tenslotte al ruim 1.800 km afgelegd. Voor veel anderen is St-
Jean het (voorlopige) eindpunt.
Han wil perse zijn rugzak meenemen als we direct na aankomst een pression gaan drinken. Later wordt me duidelijk waarom. 'Zo hoor je erbij. Je bent geen toerist. Die horen er niet bij. En wie hier start hoort er nog niet bij'.
Bij binnenkomst in ons verblijf wordt Han zeer enthousiast begroet door een jonge dame. Edith. Heeft haar ontmoet toen ik in Nederland was. Is toen een aantal dagen met haar en anderen opgetrokken. Zo zie je maar weer: op de camino kom je iedereen altijd weer tegen.
Nog even over gisteravond. Het was weer uiterst gezellig tijdens het gezamenlijke diner. Bijzonder is dat we worden vermaakt door een Baskische zanger. Systeem: hij zingt een regel voor, wij herhalen. De melodie gaat prima. Maar de woorden.... ik voel me net als Mr Bean. Dat meld ik ook mijn tafelgenoten, die vervolgens van de bank rollen van het lachen.
In ons pension mogen we niet zelf onze kleren wassen. Dat doet de hospita. Dat willen we nog wel vaker. Wat een luxe!
Totaal na 74 etappes: 1.932 km



1 opmerking:

Unknown zei

Gefeliciteerd mannen, jullie zijn aangekomen in Saint-Jean-Pied-de Port. Ik zie het aan de plaatjes, de tekst ontbreekt nog. Waar slapen jullie? Bij Arno en Huberta in de Nederlandse herberg, l'esprit du chemin? Er is een andere pelgrim op zoek naar jullie, hij loopt met zijn vrouw. Peter van Zelst, hij sliep hier op zijn tocht. Sterkte voor de rest van de tocht en Ultreia Han en Mieke