zaterdag 29 augustus 2009

Dag 84 Van St-Jean-Pied-de-Port naar Roncesvalles (26 km)

We zijn in Spanje! Over de Pyreneeën. De etappe is natuurlijk zwaar. Maar eigenlijk valt het ook wel mee. We hebben wel al zwaardere etappes gehad. Het weer werkt ook mee. Gedurende de hele (lange en soms steile) klim is het wel helder, maar bewolkt. Het wordt zelfs fris. Zo fris dat ik mijn fleecevest aantrek.
Net voor we Spanje intrekken komt de zon door. Dat is binnen een half uur gaan van het hoogste punt. De 'Pas van Cisa' op 1.450 m. Daar breekt de hemel open en zien we de blauwe lucht. En plotseling zie ik iets bijzonders. Ik kijk naar de hemel. En zie een heldere, stralende ster. Een compleet nieuwe ster. En ze heeft al een naam: Charlotte. Zacht fluister ik 'Dag lieve Charlotte. Het doet me verdriet dat je zover weg bent. Maar ik ben wel blij dat ik je zie. Ik moet je de groeten doen van je vader Steven. Dat heb ik hem beloofd. En vast ook wel van je moeder Rinske. En van je opa en je oma. En van iedereen die van je houdt. Wil je voor altijd bij ons blijven. En blijven stralen?'
En dan begint de lange steile afdaling....
Er zijn veel nieuwe pelgrims onderweg. Gestart in St-Jean. Velen kunnen maar een deel van de route doen. Weinigen gaan helemaal door naar Santiago. Een grote groep Duitse pelgrims laat zich al hoog op de beklimming afzetten. Daar starten zij hun tocht. Bij aankomst in Roncesvalles reserveren we gelijk een bed in de Collegiale. De enorme pelgrimsherberg van het klooster. Met maar liefst 120 slaapplaatsen. In een grote zaal. Alle plaatsen zijn bezet! Zal me benieuwen of je dan goed slaapt. Je moet ook gelijk een plaats in het restaurant reserveren. Anders geen warme hap vanavond.
Maar eerst gaan we om zeven uur naar de mis. En morgen is het weer: Ultreia - steeds verder...
Totaal na 75 etappes: 1.958 km

Geen opmerkingen: