vrijdag 28 augustus 2009

Dag 83 Saint-Jean-Pied-de-Port (rustdag)

Er klinkt zachte muziek. Het is er rustig. Druilerig weer. Relatief weinig mensen op straat en in de kerk van St. Jean. Ik ontsteek een kaars. Zet die bij de andere kaarsen. Een zee van licht. De dag voor het verschrikkelijke nieuws van Charlottes overlijden hebben Marja en ik ook een kaars aangestoken. Die was heel speciaal bedoeld als teken van dankbaarheid, vreugde en verwachting voor het nieuwe leven dat Jenneke en Robbie verwachten.
Hoe kwetsbaar kan leven zijn?
Met St-Jean bereiken we onze derde 'grote' pleisterplaats. Eerst Vezelay, toen Le Puy. En nu St-Jean. De volgende is heel dichtbij: morgen Roncevalles en daarmee Spanje. En dan Santiago. Maar dat wordt wel de eerste week van oktober. We hebben inmiddels ruim 1.900 km afgelegd. Nog 800 te gaan.
Morgen de grote oversteek over de Pyreneeën. Via de Route Napoleon over de Pas van Cize. Van 180 m naar 1.430 m. Om te eindigen op 950 m. Gelukkig wordt er wat beter weer verwacht.
Vandaag hebben we al ieder onze tent, slaapmat en Franse routeboekjes naar huis gestuurd. Dat scheelt toch weer 2 kg. Heb ook de kapper bezocht. Is weer keurig kort. Groeit wel weer aan voor ik thuis ben. Ook de route voor de komende dagen bestudeerd. En een globale planning gemaakt voor onze reis door Spanje. Zoals het nu is zullen we in Burgos en Leon nog een rustdag houden. Er is bovendien een etappe van maar liefst 38 km. Die zullen we wel in twee etappes knippen. We zien het onderweg wel.
Nu eerst Spanje in....

2 opmerkingen:

Joke zei

"nog maar 800 km" Ad!!!! Au revoir Frankrijk. Het zal een fijn gevoel geven als je zo Spanje binnenloopt. Het ziet er trouwens elke keer wel heel gezellig uit in jullie onderkomens. Lijkt me fijn dat jullie van de tentjes af zijn.
Heel veel succes en plezier in de Pyreneeën en....ik steek regelmatig een kaarsje aan in de lantaarn die ik van jullie kreeg...je wordt niet vergeten hier in Huissen. Groet Joke

Ada zei

Het gaat geweldig - nog 800 km 'maar'. Ik bewonder jullie om je doorzettingsvermogen. Er staat nooit iets negatiefs op je blog. Van de week zag ik een wandelaar op de Pleybrug met een Jacobsschelp op zijn rugzak. Hij liep in noordelijke richting - misschien naar huis? Ik heb het hem niet gevraagd, jammer achteraf bekeken. Jullie ontmoeten heel veel interessante mensen-een verrijking.Ik geniet van de verhalen en de foto's. Hou vol! Ada.